Saturday, July 27, 2013

Kuih Basi.

Watsap! Asalamualaikum!

Bulan Romadhan yang mulia ni disamping mengutip pahala untuk bekalan akhirat gua tak terlepas dengan nikmat dunia yang Allah izinkan untuk gua nikmati dengan rasa gembira. Nikmat berbuka. Dan tak lupa juga, bazar Romadhon itu juga satu nikmat kebahagiaan yang cuma ada di bulan puasa ni. Betul kan? Gua jarang pergi bazar. Kalau pegi bazar pun gua akan cari kuih yang orang tempatan kata sedap.

Gua pegi satu bazar kawasan Greenwood. Orang kata ada satu popia basah sedap lazat pekat melekat melekit. Tengok popia tu pun gua dah terliur. Bila dah bungkus dalam RM3. Langkah gua teruskan dengan harapan tak berkenan dah beli apa-apa. Tiba-tiba gua nampak tepung pelita. Berkeceramuk nafsu gua.

Harga boleh tahan mahal 50 sen sebiji. Gua beli 5 jadi RM2.50. Bagi gua kalau mahal tapi sedap gua tak kesah asalkan berbaloi-baloi. Gua tak pulak tanya sesiapa pasal kuih tepung pelita kat bazar tu. Dah bungkus cantik dalam kotak dan plastik terus gua balik. Ikut nafsu satu bazar gua nak beli tapi tak payahla membazir. Cukup untuk isi perut sudah la. Kalau terlebih makan terlebih kenyang lama-lama nanti jadi malas.

Azan je Maghrib tande sudah masuk waktu berbuka. Macam biasala doa, makan kurma, lepas tu tangan mencapai kuih tepung pelita. Gigitan pertama kuih tepung pelita tu meranapkan nafsu dan hati gua yang sedang berbunga-bunga. Kuih tu basi. Tergamak orang tu jual kuih basi? Mungkin dia tak tau kuih tu dah basi tapi sepatutnya dia boleh rasa sikit sebab untuk jual. Kakak gua amik kuih tu pastu kakak gua terus cakap..

"Kau ni beli kuih pun tak tau tengok.. kalau daun pisang ni dah layu teruk-teruk macam ni maknanya dah lama. Santan dia nampak macam dah pudar.. maknanya dah tak berapa elok dan tak sedap. Lain kali tak payah beli.. masak bukan susah. Orang jual ni kadang nak amik untung je tapi tak pikir elok ke tak. Tanggung la kat akhirat nanti."

Gua nak fikir positif je. Mungkin betol penjual tu tak perasan.. tapi bila dengar kakak gua cakap pasal bentuk daun, warna dan teksture kuih tu gua rasa gua dah kena main dengan penjual tepung pelita. Barang makan bro. Nak isi perut. Boleh pulak lu jual yang basi. Bagi penjual kat luar sana jangan la disebabkan duit sanggup jual kuih atau makanan yang basi. Pembeli kena hati-hati dalam memilih. Gua dah macam penulis majalah makanan pulak. Nak berniaga kenalah jujur. Baru makan duit rezeki halal dan berkat bro!

1 comment:

ct cucubi said...

mmg ramai penjual x bertanggung jwb mcm ni.. ingat nk cr untung je.. kalau sengaja mmg x berkat pendptn
kalau x sengaja pon kalau nak berbisnes tu patutnya dah test2 dulu resipi yg nak jual tu utk pastikan sedap.. huhuhu