Tuesday, October 22, 2013

Talapia air terjun

Beberapa minit sebelum jam sebelas restoran tutup sempat dua orang pelanggan masuk terus duduk. Gua tanpa segan silu letak dua buku menu depan dua orang lelaki tadi.. terus tanya nak makan apa. Sebab dah nak tutup.

Belek punya belek persis baca buku nak exam. Persis. lepas tu tanya gua ikan fresh yang hidup apa. Gua angkat telapak tangan gua, tunjuk ke arah ikan talapia air terjun dalam akuarium. "Ikan talapia saja yang segar dan hidup encik". Gua berjaya closing seekor talapia air tejun.

Belum pernah gua serve pelanggan yang nak ikan talapia. Rupanya gua kena tangkap dan timbang ikan tu untuk tahu harganya. Macam biasa menuju ke supervisor dan terus tanya. Dah selesai dapat arahan gua kena tangkap seekor guna alat tangkap ikan. Gua lupa nama benda tu jaring kot. 

Agak kekok juga.

Sauk sekali. Terlepas. Air terpercik sikit. Sauk kali kedua, terlepas.. dua tiga ikan dah mula berenang laju. Sauk kali ketiga, terlepas.. gua dah mula nervous. Sauk kali keempat.. semua ikan tu melompat. Tinggi. Air terpercik.. naik.. jatuh simbah gua.. sebiji macam air terjun. Sekarang baru gua paham kenapa nama dia talapia air terjun. 

Gua dah lenjun.