Tuesday, December 25, 2012

kita lupa..

assalamualaikum..

aku banyak benda nak berkesah..
tapi slalu tak berkesempatan nak dok depan laptop ni menaip kekunci-kekunci..
sambil berfikir.. apa yang aku nak tulis supaya aku sendiri dapat mengingati diri aku.. dalam masa sama aku dapat berkongsi apa yang aku rasa..

kadang kan kita ni selalu lupa..
kita lupa..

kita lupa apa yang kita ada.. kitasa rasa apa yang kita lakukan sebelom ni kebanyakannya salah dan kadang rasa berdosa..

ingat.. Allah itu Maha Penyanyang dan Maha Pengampun..

kita lupa.. yang kita masih ada ibu bapa.. yang sentiasa erdoa untuk kita.. kadang dia tak ucapkan sikit pon perkataan sayang.. tapi dalam hatinya ada perasaan yang sangat mendalam akan rindu dengan kita.. sedangkan ada yang dah takde ibu apa..

kita lupa.. yang kita masih ada kawan-kawan.. walaupon ada yang kononnya mengaku kawan tapi sebaliknya cuma sekadar hanya lakonan semata.. tapi kita langsung lupa masih ada yang menghargai kita..

kita lupa.. kita masih ada nyawa.. masih selesa dimuka bumi ini.. sedang ada manusia lain bertarung nyawa dengan penyakit dan mungkin diambang perang.. dan ada yang ibarat telur di hujung tanduk..

tapi kita lupa..

banyak lagi benda yang kita lupa.. harini cuba duduk sekejap..
fikirkan sejenak.. apa yang kita ada hari ini.. apa perkara baik yang pernah berlaku dengan diri kita.. pernah tak kita hargai apa yang berlaku..

belajar berfikir apa yang kita ada hari ni.. bukan apa yang kita ada pada masa lampau.. ingat.. kita hidup untuk masa depan..

bukan untuk masa lampau..

belajar bersyukur.. belajar menghargai apa yang ada pada kita hari ini..
harini kita lupa banyak benda yang ada pada kita.. tapi takde pada orang lain pon..
tapi kita tak tau nak hargai sikit pon.. belajar bersyukur..


"dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." - An Nahl : 18


"Alhamdulillah"

No comments: