Friday, April 1, 2011

Selipar mana?

Sempena hari jumaat ni dan esok hari sabtu.. selepas itu hari ahad. Diikiuti hari Isnin dimana semua orang kebanyakannya memulakan hari yang sebok dengan hari isnin. Dan dihari Isnin jugalah hari jalan yang busy maka nya tiap-tiap hari busy. kan? 

Tapi aku takmau citer pasal hari-hari dalam seminggu ni. Meh sini aku mulakan hikayat cerita dahulu kala ni. Aku teringatlah tadi masa pegi semayang Jumaat tadi nih. Bukan main hensem aku dengan baju melayu serba hitam sandal hitam segala ni. Pastulah kan.. aku letak lah kasut aku bersama-sama dengan selipar dan sandal jemaah lain. 
 
Aku tawakal je lah kalo dh nak hilang.. hilang lah nak buat camne kan. Mana lah tau.. budak-budak kan nakal sikit.. Lepas semayang tu.. Syukur sesangat sandal aku masih berada di atas tanah. Kemudian cam biasa lah.. 

Tetiba aku teringat zaman muda-mudi dulu ni. Aku pegi lah satu masjid tu semayang Jumaat kan. Dengan selipar baru. Kena pulak haritu raya.. Rasa cam artis sangat bergaya dengan selipar baru ko tau! Pastu selesai je.. aku tengok selipar aku takde!. .Dalam hati tu rasa nak jerit je kuat-kuat..Tapi aku kena kontrol hensem.. ko tau tak? Hari tu.

Aku balik berkaki hayam!

dengan perasaan sedih aku balik rumah. teros mak aku perli.. eh! berkaki ayam.

Mana selipar ko?

Aku diam je nak kata apa. Cakap hilang je lah. Takkan lah aku nak amik selipar orang lain pulak kan. Lagipon aku tunggu sampai tinggal imam je kat dalam tu ko tau. Memang sah budak tu amik selipar aku dengan selipar dia sekali dia bawak balik. Bagus sangat! Tapi biasa lah kan.. budak-budak mana reti beza baik buruk lagi. Maka bapak budak tu harus ajar secukup rasa kat anak nye.


len kali I rantai pastu mangga.. konpem tak hilang!

Ingatlah ya buat baik berpada-pada.. buat jahat jangan sekali. Apa yang kita buat akan jadi balik kat kita. Apa api neraka tu sejuk cam ais ketol ataupon kutub utara tu ke? Pikirlah ye. Dosa tetap akan dihitung walau sebesar zarah.


Apa lagi tanpa segan silu.. I pon posing ustazah bakyah la!



11 comments:

Naddia said...

sian kau senah...aku sgt bersimpati!

kau kesah ke?? said...

haa.. ini kesah dulu ni goku. buat kenangan.

Cekodok said...

bedah.. buat jangan jangan sekali? tapi berkali2 ke.. hehe...

gua penah gak.. pakai selipar jamban opis punya pon kena rembat... haha

sirap merah said...

weyh ! sabo jaaa lahh ! har har har

NAZRUL AZAT said...

muahahahaaaa... itu le kome, lain kali pegi mesjid pakai selipar buruk je konfom xde sape kebas, huhuuu

cantekk said...

haha...
kt cc plak, cstmer ilang kasut,,

nk salahkan sape? huhu

nelly said...

simpati ~
hahahaha

RaNiA said...

dah rantai selipar..jgn lupa rantai kat tiang tangga sekali..nanti dengan mangga2 dia hangkut..hehehhe

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

lain kali bawa selipar spare...hehehhe

KatekateKite said...

siannn... baru nak bergaya dgn sandal baru dihari raya, dah kene kebas dek org.

kesimpulannya, gi sbyg raya jgn pakai kasut raya! =D

Mr iz said...

he he he... nak wat camana dia dah minat selipar ko bedah... kira sedekah je la dapat pahala... he he he.... biasa aku pun biasa kena gak...he he he