Saturday, April 30, 2011

Jurujual!

Lepas abis SPM konpem leh ko cari keje kan? Cam biasa lah aku pon kena cari keja sementara. Teringin juga nak merasa duit sendiri. Bukan anak orang kaya pon kalo aku nak melepap dok kat rumah doplohpat jam. 

Masa tu aku dapat keja kat supermarket. Kemain jadi pembantu jurujual. Gempak weh! Sebab aku tak mau lah nak memilih sangat kerja ni asalkan dapat sikit pon dah berbaloi. Elok je seminggu aku isi borang.. interview esok teros keja.


tahniah noks! ko memang layak!


aku jadi jurujual department pinggan mangkok. Tuuuuuu diah aku dah feeeling makcik-makcik dok jaga pinggan mangkok sume tu. Kengkadang aku perasan chef wan sambil main sudip-sudip segala.



puan-puan di rumah ye! ini namanya senduk ye!


memang seronok layan pelanggan ni. Ada suci murni.. ada juga yang hanjeng mintak penampor. haish macam-macam! Kalo nak ikotkan banyak jenama aku ingat dan menjadi rujukan kat makcik-makcik yang nak beli alat-alat dapur ni.

Satu hari tu dari jauh aku dah nampak sorang tu kemain melenggang kalah artis. Aku pun siap sengeh memanjang lah. Sampai je dia kat aku.. aku pon dah rasa cam pakar pinggan mangkok sedia nak jawab soalan dia ni. sebab muka dia nampak serius giler nak tanya aku soalan. Dia pon tanya lah.. 

"dik.. Toilet mana?"


dik.. tak payah le ko rekemen apa-apa.. akak cume nak tau toilet kat mana?


pelamin anganku musnah! Kuharapkan dia akan tanya mana pinggan paling sesuai untuk dia anak beranak makan. Rupanya dia cari toilet. Tapi aku sanggup memikul tugas untuk menjawab soalan itu dengan senyuman manis.

Rupanya tugas pembantu jurujual ni bukan je jual barang ko tau. Jadi sesapa yang teringin nak jadi pembantu jurujual tu siapkanlah mental dan fizikal untuk melayan perangai pelanggan ni.

hey!... I dah merasa! U bila lagi?



15 comments:

Anisa Hang Tuah said...

memang bunguk la kalau tak kenal benda tu senduk

ainol akasyah said...

haha..nak jd seller mmg mental n fizikal btol3 mantop..

follow me back noks :)
http://aaain90.blogspot.com

lea said...

haha
nak tanya toilet je eh
mesti ko frust menonggeng

eyqa said...

manusia memang banyak ragam..
sabo je lah ~
:)

KiFli si Dolce said...

matilahhh mcm nie :)

Mr iz said...

biasa lah tu bedah... soalan cepumas tu nama nya...keja macam ni kekadang kena banyak sabar kan bedah kan...he he he

Titisan Hujan said...

hahaha...tu bese
ade jwpn ke x tu???

Aku Ibu Muda said...

jurjual= kaunter pertanyaan jugak dik...hihii

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

hahahaha..cam biasalah aku mmg nyengih je kalau baca entri ko bedah..

NOOR FATIN said...

hahahah. aku xde pngalaman lagi :P

Far8 budak baik said...

hahaha sape suroh nk keje sangat..
lain kali bagi je penampo..
hahaha

Izzaty Ishak said...

Hahahaha! Sumpah aku dah sakit perut baca cerita nih!

Like2
Ada butang like utk blog? :P

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

tahu takpe...nana da alami semua tu....namapun kerja jurujual...heheh

Bella Bell said...

hye! tumpang tanya..kt blog ni ada jual mee sup tak? saya lapar..hahahah!!~

Cikya said...

aku nak kerja weyh.
tapi minyak kereta dah dalam 10 ringgit sehari, sebulan pergi balik dah roughly 300 ratus.
gaji paling banyak 600-800 je..
dilemma.
akhirnya, aku belajar masak, tunggu terror macam ko lar kan..
boleh posing pergi pasar selalu